Klimat.

2019-08-18 14:30
Bild: Shutterstock
Puffetikett
Dagens ETC

Berlin inför nolltaxa för skolbarn

Den tyska huvudstaden har gjort det gratis för alla skolbarn att åka med kollektivtrafiken. Syftet är att underlätta ekonomin för familjer och samtidigt minska utsläppen. Nu sprider sig nolltaxan genom landet.

Den första augusti blev det gratis för alla skolbarn att resa med tunnelbanan, pendeltågen och bussarna i både Berlin och hela förbundslandet Brandenburg, som omger Berlin. De omkring 360 000 elever som berörs behöver bara ansöka om den nya biljetten, Schülerticket, för att börja resa.

Biljetten tillåter även att resenären tar med en cykel, en hund eller ett till barn under sex år, utan avgift. Reformen har drivits igenom av den koalition av socialdemokrater och gröna som styr staden.

– Den avgiftsfria studentbiljetten blir en milstolpe när det kommer till att få våra unga att välja kollektivtrafiken. Familjer sparar pengar och klimatet tjänar på minskade utsläpp, säger Berlins transportsenator Regine Günther till Berliner Morgenpost.

Även sänkta priser 

Det är inte bara barnen som får njuta av billiga tåg- och bussfärder. Nyligen presenterade nämligen Berlins borgmästare Michael Müller planer på att införa en års-biljett till reducerat pris för alla kollektivtrafikanvändare. Det nya årskortet kommer enligt planen att kosta 365 €, det vill säga omkring 3900 svenska kronor. Det kan jämföras med SL:s priser i Stockholm, där en biljett som gäller i ett år för en vuxen kostar 9310 kronor, Västtrafiks priser i Göteborg där motsvarande biljett kostar 6400 kronor, eller Värmlandstrafiks priser som ligger mellan 12550 och 16150 för ett årskort beroende på hur stor del av länet den ska vara giltig i. 

Sprider sig i landet

Förra året meddelade den tyska regeringen att de övervägde att introducera gratis kollektivtrafik i fem olika städer, Bonn, Essen, Herrenberg, Mannheim och Reutlingen. Detta efter att de riskerat att bötfällas av EU för sin dåliga luftkvalitet. Europeiska miljöbyrån uppskattade nämligen att över 80 000 för tidiga dödsfall i Tyskland under ett år berodde på luftföroreningar. Tyska regeringen har därefter satsat motsvarande omkring 1,4 miljarder kronor för att kunna kapa biljettpriserna i dessa städer avsevärt. Det är i kölvattnet av detta som fler enskilda städer tagit egna initiativ för att ligga i framkant. Förutom Berlin har bland annat den lilla staden Monheim meddelat att de ska införa avgiftsfri busstrafik med start i april 2020 och i Tübingen är bussarna gratis vissa dagar i veckan. 


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Positiv respons

Tyskarna är glada för dessa reformer. I februari i år svarade 69 procent att kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri, enligt en undersökning gjord av biltillverkaren Daimler där 1200 personer tillfrågades. 73 procent av de svarande tycker vidare att kollektivtrafiken ska byggas ut i stadskärnorna, för att särskilt få ned utsläppen där. Samtidigt visar andra studier att det kan vara mer effektivt att vidta andra åtgärder, såsom att att öka antalet turer med kollektivtrafiken eller att göra bilanvändning dyrare. Dessa åtgärder tycks dock inte vara lika populära bland väljarna. 

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Avgiftsfri kollektivtrafik i Sverige

• I Sverige har några kommuner infört helt eller delvis avgiftsfri kollektivtrafik. 

• Ett exempel är Avesta, där det är gratis att åka buss. Enligt kommunens beräkningar är kostnaden för den avgiftsfria kollektivtrafiken 4,6 miljoner kronor per år. Det innebär ungefär 200 kronor extra per invånare och år, jämfört med om kommunen inte hade haft avgiftsfri kollektivtrafik. Reformen har ökat resandet med 300 procent och var tredje bussresa är en tidigare bilresa. 

• År 2018 satsade den svenska regeringen 350 miljoner på nolltaxa i kollektivtrafik under sommarlovet för skolungdomar i hela landet. Satsningen var tänkt att pågå i tre år. Den satsningen försvann dock när Moderaterna och Kristdemokraterna fick igenom sin statsbudget i höstas istället för övergångsregeringens.

• På SSU:s stämma förra helgen slog kongressen fast att förbundet bör "prioritera att införa avgiftsfri kollektivtrafik”.